"Hvad ser vi egentlig, når vi ser?"

SMYKKERNES TILBLIVELSE

Et insekt med hullede vinger, en myre med nattesyn og en bille med så krum en bagende, at den ikke kan kravle tilbage i skjul. Alle smykker så fulde af finurlige og præcise detaljer, at intet synes tilfældigt. Alligevel beskriver Tina Gjersen-Sav smykkernes tilblivelse som mere åndelig end rationel.

’90 % af smykket bliver undfanget i selve tegneprocessen. Jeg laver en skitse, hvor jeg ikke rigtig tænker, men kobler mig på en kreativ strøm, som forbinder mig med temaer, jeg reflekterer over. Tegningen skaber mere eller mindre sig selv, men der er altid en mening, en retning. Til sidst sidder jeg med skitsen til et insekt, der har sin egen personlighed og historie, og fortæller noget insisterende om den tid, vi lever i.’

Bagefter bliver insektet skabt i værkstedet ved hjælp af sølv og guld. Ej her er det lige så manuelt, som det kunne lyde, for materialerne bliver levende mellem Tinas hænder, og påbegynder en sanselig udveksling med hende. Ved at respektere metallernes væsen og ikke tvinge dem ind i en given form, kommer der et samarbejde i spil, en dans mellem Tina og det fremvoksende smykke.

SMYKKERNE

Tina Gjersen-Sav laver både ringe, vedhæng, øreringe, armbånd og brocher med inspiration i den natur, der omgiver hende på Sydfyn og på rejser, for eksempel under sommerens sejlads i øhavet. Langt de fleste smykker vokser ud af Tinas egne tanker om den verden, der omgiver hende. Æstetisk har hun udviklet sit eget udtryk, der både er moderne, fantasifuldt og naturalistisk.

BÆREDYGTIGE MATERIALER

At være guldsmed handler for mig om at forbinde sig til det oprindelige.

Tina Gjersen-Sav arbejder i de klassiske guldsmedematerialer, og kombinerer sølv og forskellige legeringer af guld med sten og perler, hun håndplukker hos sine dygtige leverandører, eller på rejser. Også her er tanken om bæredygtighed i højsædet: Tina arbejder så vidt muligt kun i bioguld og biosølv, som er genoprenset metal, der fungerer som nyt, uden minedrift. Alle perler og sten er så vidt muligt fra leverandører, der sikrer høje etiske standarder, helst med sporbarhed og transparens i forhold til feks. oprindelse og minedrift, og/eller med certifikat.

MIT SMYKKEPORTRÆT TIL DITLEV TAMM

Jeg gav mig selv denne opgave, fordi jeg ønskede at undersøge, hvordan det påvirker min kreative proces, når et smykke allerede har en bestemt modtager. Jeg ville undersøge, hvordan dette influerer skabelsesprocessen. Spørgsmål som: “Kan jeg være fri i min fortolkning, selv når modtageren er kendt?” og “Vil en kunde acceptere den præmis, og vil smykket ramme rigtigt?” var centrale i processen. Da jeg ser Ditlev Tamm som et modigt og spændende menneske, valgte jeg at portrættere ham i dette projekt.